Om länkar och SEO-branschen

Igår skrev Christian Rudolf en bloggpost om ”10 SEO:are jag skulle jobba med varje dag i veckan” som var väldigt intressant. Ganska raskt efteråt kom en bloggpost från Joakim Jardenberg som var kritisk över att Christians lista då den innehöll några länkköpare.

AsshatJag respekterar Christian och Joakim mycket men efter att ha läst båda artiklarna ifråga och i synnerhet kommentarerna tror jag det finns en hel del missförstånd som behöver redas ut.

Det första är att jag tror många missuppfattar Christians bloggpost. Christian skriver om sina egna erfarenheter och personer han arbetat med – det är ingen topplista över ”Bästa SEOs” eller någonting sådant utan hans personliga reflektioner och lista över personer inom SEO han arbetat med och rekommenderar.Om länkar och SEO-branschen

Många av de personer som listas är personer som arbetar inom Poker och Gambling där konkurrensen är så knivskarp så det går inte ens jämföra med andra branscher. Att då lista personer som arbetar inom samma segment (poker/gambling) inom sökmotoroptimering ter sig ganska naturligt.

Det är här jag tror man måste skilja lite på äpplen och päron för arbetar man med sökmotoroptimering kan arbetet skilja sig enormt mellan varandra.

För att förtydliga det här kan jag ta ett par exempel:

SEO för Expressen

Säg att du driver Expressen och vill utveckla och förbättra din synlighet i sökresultaten. Om du är smart så kan jag direkt säga att det finns bra mycket mer effektiva sätt att arbeta med SEO än intenstivt länkbyggande/köpande som sker inom Gambling/Poker.

Det handlar väldigt mycket om vem vill du anlita för vad. Hade jag varit ansvarig hade jag knappast anlitat en person som enbart är duktig på att köpa/bygga länkar och låtit den personen ansvara för all SEO-optimering av Expressen.

Det är helt olika branscher och helt olika fokus när det gäller optimeringen och konkurrens. För Expressen handlar det om att synas bättre än alla konkurrenter på relevanta begrepp och i synnerhet nyheter.

För Expressen blir då on-pageoptimering, länkbeten, struktur, intern länkning, teknisk optimering, integration med sociala medier, Google News-optimering, kommande Google+-optimering, video-optimering, sitemap, snabbindexering och många andra saker otroligt viktiga.

Detsamma gäller det att skapa incitament för personer att länka till en sajt via smarta tjänster och knep som på så sätt blir bra mycket bättre än direkt länkbyggande/länkköp.

Tittar vi på stora sajter och koncerner internationellt som Tribune-koncernen, AOL, Mashable m.fl. så ser man tydligt att de anlitar personer som inte sysslar med vardagliga länkköp utan snarare spetskompetens inom de flesta andra delar som rör SEO, just för att det ger bäst effekt.

Där är det personer som Joost de Valk som är konsulter snarare än ”King-of-linkbuying” på ett av världens största pokerföretag.

SEO för Poker/Gambling

När vi sedan då tittar på Poker/Gambling som Simon Nyström beskriver i en kommentar är det en sån jävla konkurrens att det nästan inte går att beskriva, i synnerhet internationellt. De som jobbar med det arbetar enligt den spelplan som finns med sökmotorerna och eftersom PPC inte är tillåtet finns det inte så många alternativ.

Om din konkurrent har 10 personer som arbetar med länkbyggande dagligen och skaffar en väldans massa länkar både ”etiskt” och via köpta länkar och du vill slå dig in topp 10 på den marknaden är det sinnessjukt svårt.

Googles riktlinjer är tydliga och vissa av metoder som länkköp bryter mot detta. Men samtidigt vad har du för alternativ? För att vara tydlig tycker jag detta är väldigt tråkig men jag respekterar personer som arbetar inom denna tuffa bransch.

Det här gör inte dessa personer till ”dåliga, onda hemska svarthattar”, skulle det vara så måste vi lägga in Google där då de inte har koll på sin egen personal som även dem köper länkar.

Framtiden för SEO?

Jag arbetar inte med SEO inom gambling/poker och har aldrig gjort det och är glad ändå. Just nu jobbar jag för fullt på Lissly och arbetar inte lika mycket med SEO och är sparsam med externa SEO-uppdrag, men även tidigare har poker/gambling inte riktigt varit min specialitet.

Min spetskompetens inom SEO ligger inte inom det dagliga länkbyggandet/länkköpandet utan snarare på många av de punkter som jag listat under Expressen-exemplet och större SEO-strategier, således är jag inte en ”Ass-hat” enligt TDHs beskrivning.

Personligen är det dessa SEO-metoder jag uppmuntrar, föreläser, skriver och arbetar inom, men jag sitter däremot aldrig och moraliserar och säger till chefen för SEO på BWin att ”Buying links is so bad, you shouldn’t do it!”.

Just nu är verkligheten inom SEO som jag beskriver ovan, men jag ska inte svära att det kommer vara så framöver. Det kan mycket väl vara så att Google+, personaliserat sökresultat, Social SEO, sociala signaler kommer ändra detta.

Jag hoppas verkligen att det här kommer förändra branschen för jag tycker det skulle kunna göra mycket gott, fram tills dess kommer vi se länkköp, länkbyggande för pokersajter precis som innan.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *